A reklám története – 1. rész

A reklám évtizedek óta alapvető része az életünknek, folyamatosan szembe jön az utcán, az újságok lapjain köszön ránk, a televízióban, rádióban népszerűsít, és az interneten is ránk talál.

Általánosságban

A mai értelemben vett reklámok – ahová ma már a szövegírást, a tartalommarketinget is sorolják – pályafutásának kezdetét leginkább a sokszorosítás, ezen belül főként az újságok elterjedésével szokás összefüggésbe hozni. A reklám és a szövegírás kialakulása nagyon régre vezethető vissza. A kezdetekben még nem volt tudatos reklámtevékenység, csupán az idő elteltével fedezte fel magának a modern ember a reklámok nyújtotta lehetőségeket, és azóta is csiszolja a módszereit. A 17. századi hirdetések egyszerűen megnevezték, és röviden leírták a terméket, megadva néhány alapinformációt: mekkora, mennyibe kerül, hol lehet beszerezni. A nagy ugrás a 19. században következett be, amikor a nyomdai technika lehetővé tette a képek, sőt a színes képek tömeges megjelenését. Innentől kezdődik a nagy történet.

Az a bizonyos antik kultúra

A valóban reklámcélt szolgáló, figyelemfelkeltő, népszerűsítő tevékenységek az ókori görögöknél inkább szóbeli felhívások voltak. Kezdetben az ilyesmi csakis vallási propaganda lehetett, vagy éppen toborzás katonának, harcosnak, bár ezek kevésbé számítottak hivatalosnak. Az ókori rómaiaknál lehet először utcai plakátokkal, kiírásokkal találkozni. A szóbeli felhívások és a plakátok mind utcai, köztéri dolgok, éppen ezért a köztéri reklám tekinthető a mai reklám ősének. Ekkoriban, sőt már az ókori Egyiptomban is nagy szerep jutott az úgynevezett BTL, azaz below the line eszközöknek, amik nem mást takarnak, mint az eladók személyes meggyőző képességét és a vásárokat, amelyeken mindenki népszerűsíthette termékeit, szolgáltatásait. Itt még természetesen nem beszélhetünk profi marketing szövegírásról, hiszen főleg piaci ordibálással próbálták az eladók felhívni termékeikre a figyelmet.

Folytatása következik…