A webfejlesztés egy olyan átfogó folyamat, amely meghatározott lépésekből áll. Ezen lépések követése biztosítja, hogy a végeredmény mind a megrendelő, mind pedig a célközönség számára sikeres legyen. A webfejlesztés lépéseinek számát illetően nincs köbe vésett szabály, egy adott projekttől, a fejlesztő cégtől függően változhat, de maga a folyamat alapvetően ugyanaz. Ezt a folyamatot szeretnénk bemutatni az alábbi cikkben.
A webfejlesztés folyamata
Abban az esetben, ha még nem volt webfejlesztés projekted, a szakemberek által használt kifejezések érthetetlennek tűnhetnek. Cikkünk célja, hogy bemutassa, milyen kifejezésekkel találkozhatsz egy webfejlesztő céggel történő együttműködés során.
Akkor webfejlesztésre, weboldal készítésre vagy weboldal tervezésre kérjek árajánlatot? Az angolhoz hasonlóan ezek a kifejezések nagyjából ugyanazt jelentik, mindegy melyiket használod. A feladatleírás alapján az ajánlatot adó cég érteni fogja, mire van szükséged.
1. A célok meghatározása
Mint minden más projekt esetében, a webfejlesztés legelső lépése a szükséges információk összegyűjtéséről szól. A projekt kezdetén tisztázni kell a weboldallal szemben támasztott elvárásokat, különben az egész projekt rossz irányba indulhat.
A weboldal célja, célközönsége, tartalma és funkcionalitása nagy hatással lesz arra, hogy milyen technológiát alkalmazunk a megvalósítás során. Mi a weboldal üzleti és marketingcélja? Termékértékesítés, brandépítés, szakértői szerep kiépítése, leadgyűjtés vagy az ügyfelekkel való kapcsolattartás?
A pontos célok lefektetése alapjaiban határozza meg a későbbi tervezést, versenytárselemzést, kulcsszókutatást, de még a designfolyamatot is. Éppen ezért kulcsfontosságú az itt lefektetett információ a későbbi siker szempontjából.
A weboldal ajánlatkéréséhez készített szöveges leírást briefnek nevezzük, az árajánlathoz összeállított dokumentumot pedig feladatleírásnak vagy specifikációnak. Ez utóbbi a lehető legpontosabban összeszedi a készítendő weboldallal szembeni elvárásokat.
2. Tervezés
A tervezési szakaszban dől el, hogy milyen technológiákat alkalmazunk a webfejlesztés során, például milyen CMS-t fog használni és ezen szakasz során a site struktúráját is meghatározzuk. Készítünk egy webhelytérképet (sitemap), amelyet ezután a drótváz létrehozása követ.
A CMS az angol content management system szavak rövidítéséből áll, magyarul tartalomkezelő rendszernek nevezzük. Ez az a szoftver, amely lehetővé teszi a weboldal tartalmainak módosítását.
A webhelytérkép a weboldal főbb egységei és a tartalom közötti kapcsolatot ábrázolja. A webhelytérképet a weboldal tartalomjegyzékének is lehet nevezni, amely a navigáció megtervezéséhez is segítséget nyújt. A webhelytérkép létrehozásakor a következő dolgokat kell figyelembe kell venni:
- mennyire könnyű a nyitólapról a keresett tartalmat elérni?
- mennyire könnyű a weboldalon az egyik menüpontból a másikba navigálni?
A folyamat megtervezése során a felhasználói élményt részesítjük előnyben és arra törekszünk, hogy olyan weboldal készüljön, amely maximálisan kielégíti a célközönség igényeit.
Felhasználói élmény, angolul User Experience, röviden UX. A legmodernebb weboldal tervezési metódus, amely a felhasználó igényeit helyezi előtérbe.
A drótváz a weboldal főbb elrendezéseit és azok hierarchiáját mutatja grafikus formában. Bár a drótváz egy fekete-fehér rajz, nem tartalmaz színeket, képeket, logót, de nagy vonalakban bemutatja az oldal szerkezetét.
Ha a szerkezet és a drótvázak jóváhagyásra kerüljek, azután léphetünk a következő szakaszba.
3. Webdesign
Ebben a szakaszban a webdesignereké a szerep. A korábban elkészített site struktúra és drótvázak alapján elkészítik a weboldal végső terveit. Általában a nyitólap az első terv, ami elkészül és annak jóváhagyása után kerülnek sorra az aloldalak.
A tervezés során az alábbi szempontokat tartjuk szem előtt:
- Célközönség
Kik fogják a weboldalt használni? Milyen demográfiai jellemzőik vannak? Egy középiskolásoknak szóló weboldalt értelemszerűen egészen más designnal, színvilággal és nyelvezettel tervezünk meg, mint egy 50 feletti korosztálynak szólót.
- Branding
A cégre jellemző arculati elemeknek vissza kell köszönniük a designban is. Az arculati elemek közül a legfontosabb a logó, de sok vállalkozásnál a színek, formák és a betűtípus is arculati elemként van definiálva, és ezektől csak nagyon indokolt esetben szabad eltérni.
4. Fejlesztés
Nevezhetjük ezt a lépést webfejlesztésnek vagy programozásnak is, de a lényeg változatlan. A korábbi lépésben elkészített designból az ügyfél jóváhagyását követően a programozók egy működőképes weboldalt hoznak létre, és fel is töltik tartalommal.
A webfejlesztők munkáját a designtervek mellett webhelytérkép is segíti. A fejlesztés a tervezéshez hasonlóan a nyitólap leprogramozásával kezdődik és ezután haladnak tovább az aloldalak irányába.
Ebben a szakaszban válik működőképessé a korábban megtervezett összes funkció is, például a képgalériák, jelszóvédett felületek, időpont foglaló rendszerek vagy éppenséggel a kapcsolatfelvételi űrlapok.
Bármilyen alapos munkát is végeztek a webdesignerek, a fejlesztés során jellemzően még hosszá kell nyúlni a weboldal kisebb-nagyobb részeihez annak érdekében, hogy a kapott szöveges és képi tartalmakhoz minél jobban illeszkedjen. A szöveg elkészítésében egy marketing szövegírás tud segíteni.
5. Tesztelés és élesítés
A weboldal élesítése előtt még egy alapos tesztelésre van szükség, amelyet maguk a webfejlesztők végeznek külsős szakemberekkel vagy a megbízóval együtt. A tesztelés érinti a funkcionális részeket, a hibaüzeneteket és a különböző böngésző programoknak történő megfelelést is.
Amennyiben minden utolsó finomítást elkészült, a weboldal a végleges tárhelyére kerül, majd pedig a domaint átirányítják erre a tárhelyre és ezzel élesedik a site, mostantól tud látogatókat fogadni.
A webfejlesztőknek még ezután is van tennivalójuk, ugyanis a fejlesztés alatt álló oldal általában ki van tiltva a Google-ból, ezt a tiltást nem szabad elfelejteni kivenni.
6. Üzemeltetés
A weboldal élesítésével a webfejlesztőkkel való kapcsolat nem szűnik meg. Egy hatékony, jól üzemelő oldallal is folyamatosan vannak tennivalók, amely során hasznos, ha van egy támogató csapat, amelyre támaszkodni lehet.
A weboldal indítását követő munkák között a kisebb fejlesztésektől tartalomfeltöltéseken át a CMS biztonsági frissítései is beletartozhatnak, de ez már elsősorban megállapodás kérdése.